Magazín - Ako sa pripravuje módna kolekcia?

Ako sa pripravuje módna kolekcia?

článek

Text: Andrea Všetečková

Foto: Ilja Hubálek

„Inšpirácia je niečo neplánované a intuitívne. Je to výsledok akejsi mozaiky v hlave, je to ako láska na prvý pohľad, proste vám to zapne v hlave a zahorí v srdci,“ hovorí Jana Veselá Kuťková, šéfdizajnérka značky Blažek, o tom, čo je vôbec prvou métou pri tvorbe módnej kolekcie.

Všetky cesty vedú z Milána

Koncept novej kolekcie vymýšľa Jana Veselá Kuťková najmenej s ročným predstihom. Celé prípravy odštartujú svetové veľtrhy v Miláne, kde výrobcovia materiálov prezentujú nové kolekcie na nadchádzajúcu sezónu. „Ponúka sa na nich veľké množstvo inovatívnych materiálov pre návrhárov a firmy zo všetkých kontinentov. Na rôznych miestach majú totiž ľudia rôzne potreby a tomu sa prispôsobujú aj látky. Ja už tam vždy idem s nejakou predstavou, aby som mala určité mantinely, tamojšia ponuka mi ale pomáha si predstavu sceliť, inšpirovať sa,“ komentuje Jana Veselá Kuťková.

„Veľkým impulzom k skúšaniu a vytváraniu nových vecí je pre mňa módny veľtrh v Miláne. Pre čitateľov síce nebude tak zaujímavý, za mňa je to ale jedna zo zásadných udalostí, ktorá sa koná každý polrok.“

Jana Veselá Kuťková

Vždy o krok popredu

V období nákupov a príprav na novú kolekciu však ešte dizajnérky pracujú s predchádzajúcou kolekciou, ku ktorej pripravujú styling prehliadky v rámci Mercedez Benz Prague Fashion Week. „Nikdy vlastne nemám vyhradený čas na jednu jedinú kolekciu, a už vôbec nie čistý stôl. Preto nielen v tomto období využívam každú príležitosť na cestovanie, kde mám čas a priestor získať nadhľad, a často tak prichádzam s nápadmi, ako novú kolekciu vylepšiť, posunúť,“ vysvetľuje Veselá Kuťková. Aj z toho dôvodu sú posledné tri kolekcie inšpirované cestovaním, či už to bol Lisabon, Írsko, ostrov Lanzarote, alebo aktuálne Holandsko. Rôzne destinácie v rôznych ročných obdobiach totiž ponúkajú jedinečnú farebnosť, ktorá ovplyvňuje kolekciu od úplného základu. „Prídem s kopou podnetov a načerpanou inšpiráciou, ktorú potom odovzdávam v ateliéri kolegyniam dizajnérkam, a spoločným úsilím rozvinieme prvotný impulz. Príprava jednej kolekcie tak zaberie bezmála polroka,“ popisuje začiatky vzniku kolekcií šéfdizajnérka.

Svet sa neustále zrýchľuje a ani móda nie je výnimkou. Módny priemysel je aktuálne nastavený tak, že v priebehu roka značky vyprodukujú dve kolekcie, jar/leto a jeseň/zima. U Blažeka sa tak v jednom období pracuje aj s tromi kolekciami zároveň: s tou, ktorá je práve v obchodoch, s tou, ktorá paralelne finišuje v prípravách, a s kolekciou, ktorá s prípravami začína výberom materiálov na zmienených veľtrhoch.

Tri ženy, tri domény

Tvorivý tím kreatívneho oddelenia Blažek má tri dizajnérky. Okrem Jany je tu aj Monika Štaudová. Tá má, okrem svojej pozície dizajnérky zameranej na pleteniny, na starosti ešte džínsy, čo je veľmi zaujímavá disciplína sama o sebe. Materiál na ne sa nakupuje v surovom, tzv. raw stave, ktorý je pripravený na rôzne úpravy, či už je to vytváranie ručných efektov laserom, alebo rôzne techniky prania. Tými sa potom úplne nenásilnou formou vytvára prirodzený look, imitujúci vzhľad každodenne nosených džínsov. Veľmi špecifickým odborom je však aj pletáž. „Ja pracujem rovno s materiálom dodaným od výrobcov materiálov, či už to sú oblekové látky, alebo košeľoviny. Monika ide na rozdiel odo mňa ešto o jeden krok späť. Má k dispozícii len priadzu a vzor aj farebnosť si vytvára sama. Pri tričkách zase úplne od začiatku vytvára potlač,“ popisuje Jana Veselá Kuťková rozdiely vo výrobných procesoch.

Dizajnérsky tím dopĺňa Veronika Bobčíková, ktorá má na starosti outwear, teda dizajn búnd a plášťov. V tomto odvetví sa v poslednej dobe odohralo veľmi veľa zmien. Výrobcovia vlnených materiálov začali ponúkať nielen materiály na kabát, ale aj na zvyšnú časť outwearu a z oblekového materiálu sa tak šijú aj veľmi kvalitné a funkčné plášte a bundy. Materiál sa podlepí membránou, je ošetrený water repellent vrstvou a stáva sa tak odolným voči dažďu, zatiaľčo stále zostáva priedušný. Veronika tak pri svojej práci viac než ktokoľvek iný musí veľmi umne akcentovať súčasné trendy a náročné technologické parametre zároveň. Príkladom za všetky je funkčná bunda s páperovou výplňou v novej kolekcii jeseň/zima 2019, vyrobená z exkluzívneho materiálu talianskeho výrobcu Thindown, ktorý Blažek predstavuje v Česku vôbec ako prvý.

článek
článek

Nikdy nestrieľať od boku

Keď už je rozhodnuté, aké materiály sa v danej kolekcii použijú, dizajnérky majú ešte tri až štyri týždne, než ich výrobcovia doručia. V tomto období zatiaľ navrhujú. „Niečo kreslím rukou, niečo pripravujem na počítači. Podľa môjho návrhu konštruktéri pripravia strih a modelová krajčírka ušije prototyp, ktorý odskúšame na modelovi a oblečenie potom ešte často niekoľkokrát doupravujeme, než sme úplne spokojní. Tiež je dôležité spomenúť, že keď vymýšľame novú kolekciu, nadväzujeme na to, čo naša značka vytvorila už skôr, čo fungovalo, kam je možné to, čo sa osvedčilo, posunúť. Nikdy nestrieľame od boku,“ hovorí Jana Veselá Kuťková.

Od gombíka k ucelenému outfitu

Ktorá časť procesu vzniku módnej kolekcie je najnáročnejšia, sa nedá s istotou povedať, každá má totiž svoje úskalia. Neľahká je rozhodne voľba materiálu, to, ako sa materiál bude správať pri nosení, je ťažké predvídať. Preto je potrebné dať si záležať aj na finálnom kompletovaní modelu, správne zvoliť podšívku, farbu a veľkosť etikety, vybrať gombík či typ zipsu. Tento krok je náročný v tom, že každý materiál má inú potrebu, farbu, štruktúru a musí sa k nemu pristupovať individuálne.

„Veľmi si dávame záležať aj na ucelenosti skladania outfitov, ktoré zákazníkom vždy ponúkame kompletné. Dať ich dohromady a ponúknuť im náš pohľad, to je pre nás to dôležité,“ zakončuje svoje úvahy šéfdizajnérka Jana Veselá Kuťková.

Príprava módnej kolekcie je živý organizmus, ktorý, hoci má určité pevné body, je nevyspytateľný zhruba rovnako ako meteorologické predpovede počasia na druhý deň. Faktorov, ktoré si musia takzvane sadnúť, je nespočetne. Požiadavky trhu, zákazníkov, spoločenské tendencie a nálady, ale aj tlak na to neustále prichádzať s niečím novým, to všetko hrá v prípravách novej kolekcie na ďalšiu sezónu významnú rolu. Jedno je však isté. Musíte TO milovať.